This is an example of a HTML caption with a link.
›› Home ›› Reisinfo ›› Reisverslagen

Reisverslagen

Fly & Drive Cuba

Reisperiode: 20/01/14 - 06/02/2014

Reizigers: 2 volwassenen

Verblijf: hotels naar eigen keuze
Vervoer: Vluchten met JetairFly (dreamliner)
Huurwagen ter plaatse

ZO VRIJ ALS EEN VOGEL doorheen Cuba

 

Dag 1: Vertrek met Jetair vlucht Dreamliner-boeing 787-perfect toestel met zeer goede maaltijden en voldoende gratis dranken. Tal van individuele multimedia mogelijkheden. Geland in Varadero rond de middag, met een transferts per bus(Viazul) naar Havana(15 CUC/pers.) We verbleven aan de Malecon in hotel Gran hotel Caribe Victor(officeel 4 sterren)in Belgische normen een goede 2 sterren categorie, doch doordat we Cuba reeds bezocht hadden verwachten we slechter in deze categorie. Er was een klein ontbijtbuffet, voldoende keuze. Typisch in Cuba is alles lauw of koud, maar je vraagt en je krijgt warm. Kamers zijn ruim, goede bedden, propere badkamer, doch alles oud. Het is een klein Victoriaans gebouw, 3 km van centrum. Openbaar vervoer naar keuze, zowel gewone coco taxi/taxi-koets 5  CUC/traject. (ze zijn er massaal)

dag 2  
dag 3 
dag 4 
dag 5 
 
Vrij bezoek aan Plaza de la Cathedral, Mus. Revolucion, Paseo del Prado, Hotel Inglaterra, Barrio Chino, Farm Taquechel, Hotel Ambos, La Bodequita de Medio, Capitolo en Gran Teatro(beiden gesloten voor renovatie), Necropolis Colon, Plaza de Armas, Havana Club, Vrijmetsel.tempel, José Marti, Palacio de los Capitanes, Calle Enna, 
 Buiten centrum bezoeken we Cojimar, Castillo del Morro, Finca La Vigia(Hemmingway), tabaksfabriek.
 De ingangsgelden zijn niet goedkoop voor de toeristen, in vergelijking met het dagelijkse leven. Er zijn voldoende restaurants in het oude gedeelte van Havana (8CUC/pers. dagschotel)
 Havana is een drukke stad, het spijtige is dat er veel minder mooie oldtimers rondtoeren als vroeger. We zien een tal van oude wagens die stinkend puffen door de stad. Dagelijks worden we aangesproken door Cubanen die een centje willen bijverdienen of in armoede leven.(niet opdringerig) Velen onder de bevolking hebben niks, ze proberen zichzelf te behelpen uit het niets. Uit het niets maken ze een “fiets”.
Tot zelfs een sigarettenaansteker wordt hersteld in Cuba. Opvallend zijn de vele blanke Cubanen, weinig verschil in uitzicht met de blanke Europeaan.

Dag 6 – Havana/Vinales – 170km:
Pick-up van onze auto om 11u in Havana(volgens o/voucher in hotel Nacional)Bij aankomst kantoor gesloten, doorverwezen naar een kantoor schuintegenover-kantoor gesloten. Nogmaals doorverwezen naar een bijkantoor in Havana, 3km gestapt, ahja we stonden op de lijst, maar wagen stond op ons te wachten in een ander kantoor(totaal andere kant van Havana) Maak je er maar niet druk om, want dit is Cuba. Met onze Kia-Picanto rijden we Havana uit richting Vinales (aan te raden is een gps mee te nemen met een goede update van kaart) De temperaturen zijn hoog, maar gelukkig werkt de airco goed. In het verhuurcenter werden we er opgewezen dat de politie het nogal gemunt heeft op “de toerist” qua uitschrijven van boetes, dus we houden onze snelheid goed in de gaten. Hetgeen ons op voorhand werd gemeld van “extra te betalen in Cuba qua verzekeringen” klop als een bus.  Snel rijden moet je niet doen in Cuba, alle wegen zijn slecht tot zeer slecht. Op de autostrades rijd alles, zowel de gewone wagen, camiones, lijnbussen, paard/kar.....
Met een kort bezoek via de Mogotes, rijst- en tabaksplantages stoppen we in de regio van de Sierra del Rosario, met bekendste dorp Las Terrazas, en de oude koffieplantage Buena Vista. Rond 16u aankomst in  hotel Rancho san vicente, nette licht op te frissen cabanes midden het groen, die je een rust geven als je Havana hebt verlaten. Vele cabanes zijn reeds vernieuwd van ramen en schilderwerken. Er is een zwembad en je kan gemakkelijk een lichte maaltijd nuttigen. ‘ s Avonds leren we nog een stel Nederlanders kennen, die ongeveer in grote lijnen dezelfde tour van ons doen, en die dezelfde dag van ons terug gaan op 5 februari uit Varadero. Het hotel is een aanrader in deze regio. Let op, op de voucher staat vermeld Pinar del Rio, maar hotel is in Vinales San Vicente gelegen.

Dag 7:
Die dag waren we vrij laat om te ontbijten(9u) jammer dat dit uur het ontbijtbuffet niet meer aangevuld was, er waren verschillende groepen reeds vertrokken, dit was waarschijnlijk de reden alhoewel het ontbijt kon genuttigd worden tot 10u.
We bezoeken de Cueva del Indio 5CUC/pers., Mural de Prehistoria 3CUC/pers. en rijden verder op zoek naar een tabaksplantage. We hebben het grootste geluk een privé-tabaksboer te vinden die ons een fantastische uitleg meegeeft, we krijgen een aanbod  van sigaren. We bezoeken het charmante dorp Vinales, minder charmant is een boete voor fout parkeren=30CUC. Daar Vinales door vele toeristen wordt bezocht, is de plaatselijke politie actief zoekende  naar inkomsten. We gaan nog door naar Pinar del rio, doch in ons ogen een triestig dorp met weinig aantrekkelijke punten. Rond 17u30 zijn we terug in het hotel.

Dag 8 – VINALES/CIENFUEGOS – 4OO km:
Rond 9u vertrokken, geld omgewisseld in Vinales (duurde ongeveer 1u in de bank, zeer weinig bankautomaten in Cuba die het werk in de bankkantoren beetje kan minderen) Neem ook voldoende cash euro’s mee, niet overal kan je betalen met uw CC kaart. Nadien getankt in Vinales voor 40 CUC=30l.
Richting Cienfuegos via autopista, een stop gemaakt met bezoek aan de Orchideria in Soroa(7CUC) zéér mooi park met mooie fauna en flora.
We hadden een hotel gereserveerd in Cienfuegos, op de voucher Playa Rancho Luna, vlak aan zee, met dezelfde benaming van het hotel. Een A.I. formule doordat er in de omgeving weinig keuze is. Ze pronken met 4 sterren, doch in onze normen een 2,5 cat. Zeer groot gebouw met vele kamers, onpersoonlijk, oppervlakkig propere kamer, maar ideaal voor iemand die eventjes aan zee wil zijn. Een reuze-groot restaurant die ons niet aanspreekt, en weinig gezelligheid te bieden heeft. Ons autootje terug volgetankt, kleine benzinetank voor 42CUC, kunnen betalen met kredietkaart zonder discussie deze keer.

Dag 9 – CIENFUEGOS/TRINIDAD – 150km:
Vrij vroeg ontbijt,  met de wagen naar Cienfuegos. De oude stad, geparkeerd aan José Marti, wandeling gemaakt aan de Paseo del Prado, Parque Marti, Palacio Ferrer en de Cathedral. Langs de kust, op het zuidelijkste puntje nog enkele oude houten huizen(typisch amerikaans) gefotografeerd. Punta Gorda met mooi uitzicht over de baai, en wij uitgerust aan het Palacio del Valle het vroegere casino. Het bezoek aan Cementerio La Reina slaan we over, aangezien we nog een 150km moeten rijden richting Trinidad. We hebben gekozen om in de bergen te logeren Topes de Collantes, op een 27km van Trinidad. We nemen een eerste blik van het kleurrijke Trinidad, langs verschillende marktjes, Plaza Major, Mus.Colonial en Casa Trova. We komen via een zeer slechte weg aan in het complejo Topes de Collantes, waar je aan de receptie wordt doorverwezen naar het hotel in het park waar een kamer of cabanes vrij is. Prachtige zichten onderweg, met Cubanen die langs de weg leven en wonen. We blijven 2 nachten in Motel Los Helechos, een typisch amerikaans verblijf in cabanes, oud maar zeer ruim en zeer netjes. Binnenzwembad, bowling, discobar. We zien  vele wandelmogelijkheden die we s avonds bekijken, na onze maaltijd halfpension in Topes de Collantes.

Dag 10: 
Na een stevig ontbijt vertrekken we uit het hotel in Topes de Collantes en zoeken een uitgestippelde wandeling om te volgen. Spijtig genoeg staat in het volledige gebied géén enkele wandeling aangeduid, maar een goede soldaat trekt zijn plan, en we trekken erop uit, tot we een trip naar een waterval zien aangeduid staan (9CUC/pers) Onmiddellijk krijgen we er de bewaking van onze auto bij, die we ondertussen dagelijks gewoon zijn, als de Cubanen maar  een CUC kunnen bijverdienen.

Er zijn heel veel mogelijkheden in Topes de Collantes, van kleine tot zeer grote wandelingen, van safaririjden tot bergbeklimmen enz….
Na de middag rijden we terug richting Trinidad, waar we onderweg de Hacienda Ingenio Iznaca bezoeken, een vroegere plantage, met het plantershuis en de uitkijktoren om te bezoeken. Leuk is ook met de stoomtrein het gebied te verkennen, en vanuit het Mirador punt enkele kilometers verder, kun je prachtige fotos nemen van de vele rietvelden. Spijtig dat de mensen van de bar/restaurant bij de Mirador zo opdringerig zijn, en je als toerist proberen “leegzuigen”. We bezoeken de St.anna kapel in het oosten van Trinidad, die na een cycloon zogoed als volledig werd vernield. De gevangenis rechtover loont zeker een kijkje waard, die nu als bar/restaur/cult.centr wordt gebruikt.
Onze avond afgesloten in Trinidad met de laatste straten, waar je voeten moe worden van de kassei-koppen. We kijken nog eens in Mus. Histor.Munici(2CUC/pers.), en gaan dan rusten in de binnentuin van een typ. Restaur. In Trinidad, waar we luisteren naar mooie muziek, en een stukje film nemen waar we thuis nog even geniet van hebben. Vermoeid keren we terug naar Top de Collantes, waar we nog hopen op de geluiden van verschill. Vogels, doch dit was een tegenvaller.

Dag 11 – TRINIDAD/MORON – 177km:
We vertrekken lekker uitgeslapen rond 9u richting Sancta Spiritus, mooi verrast van de aangename stop in het dorp. Een blik in de Parroquial Major, de kerk die midden de stad staat, we nemen enkele fotos van de Yayabo brug, en stellen vast dat ze de volledige stad aan het schilderen en opfleuren zijn. Plaatselijke marktje, schoenenpoetsers en verkopers van allerlei kleine spullen vullen de markt aan., er zijn bijna géén toeristen te zien. Aangezien ons autootje grote dorst heeft beslissen we in het dorp te tanken, doch ongelofelijk er wordt enkel diesel verkocht. We rijden met de laatste litertjes benzine het dorp rond en vragen aan een security-man waar we dichtst een benzine tank kunnen vinden. Aangekomen wordt je terug geconfronteerd met (als je met CC kaart wenst te betalen) No communication……. Doe je dan uw tankje “Full” dan verandert de situatie en kan je meestal met CC betalen. Op weg naar Moron staan verschillende controleposten de snelheid op de weg te controleren., dus rij voorzichtig. We stoppen nog efkens in Ciego de Avila, maar géén stop waard, dus rijden we door naar Moron waar we een reservatie hebben gedaan bij een Casa Particulara-hostal Alicia. Na vele éénrichtingsstraten in Moron te hebben doorkruist met de nodige putten in het wegdek komen we aan bij ons verblijf. Als je de gevel ziet zou je er niet direct gaan overnachten, het verandert gelukkig onmiddellijk in de positieve zin als de voordeur opengaat, zeer vriendelijke mensen die sinds 5j., 2 kamers verhuren. We slapen op de 1ste verdieping en nemen het lekkere uitgebreide ontbijt op het boventerras. Wat zien we daar nogmaals een “ander” Cuba, wonen tussen de Cubanen, waar we de nodige fotos van nemen. Zoals iedere toerist gaan we de stad Moron in om onze buikjes te vullen, doch het is niet de eerste maal dat er helemaal géén restaurant in het dorp is., enkel een pizzeria. We slapen perfect en rustig.

Dag 12:
Ons ontbijt wordt naar het boventerras gebracht, bestaande uit voldoende brood, fruit, kaas, tortilla enz. In Cubaanse normen = véél keuze. Onze planning was tot in Cayo Coco te geraken, met een stop onderweg op vasteland bij Laguna La Redonde, mooie lagune waar dagelijks boottochten vertrekken op forelvissen. Door naar het laatste stukje vasteland Isla de Turiguano, met Hollandse huisjes en koeien. Juist voor we 2CUC betalen als péage om de Pedraplen over te gaan, stoppen we bij La Silla, dat is “de” plaats waar we flamingo’s kunnen bekijken, jammer, volgens de eigenaar “ze zijn gisteren vertrokken?????” Toch een mooi plaatsje tot kijk vanop een platform over zee. Via de verhoogde weg (40km) naar Cayo Coco, we rijden via Playa Flamencos met de nagelwitte stranden, het indrukwekkende kristalheldere water waar je meters ver kan in wandelen.  We zien dat alle planten nog niet in bloei staan, dus we ontbreken wat afwisseling in kleuren,  het is er zooooo rustig. We zijn terug beetje ontgoocheld van de weinig vogels in de lucht. Cayo Guillermo is in ons ogen nog prachtiger en rustig, mooi haventje en rondom U niks. In de late namiddag komen we terecht in de Nautico-club waar we super-lekker kunnen eten, en terug in onze ogen supergoedkoop. We keren terug op een rustig ritme zoekende naar vogels e.d., en stoppen nog efkens  bij Lagune La Redonde om van de laatste uurtjes zon te genieten met een potje koffie.  We rijden door naar Moron, waar in de late uurtjes als we al in bed liggen het wekelijkse volksfeest losbreekt. 

Dag 13:
Ontbijt op ons boventerras, we zien dat onze casa particulara mensen niet zo goed wakker zijn. We plannen vandaag een “luie” dag, en voelen ons het best terug te rijden naar Cayo Guillermo. Onderweg hebben we geluk en vinden al enkele flamingo’s en vogels. We genieten van op het strand te kijken naar de “kitesurfing” school, bij de 3 gelegen A.I. hotels. Het oogt zoals een “prentje”, witte zandstranden, helderklaar water, rust enz…

Terug naar Club Nautico om een lekker hapje te eten, en de rest van de dag genieten onder en naast de parasol op het strand van Playa Pilar.  Terug naar Moron voor de laatste overnachting.

Dag 14 – MORON/SANTA CLARA – 220 km:
We worden uitgewuifd door onze particulares, onze eindbestemming is vandaag Santa Clara.
Volgens de kaart en info was een belangrijke kathedraal in Remedios, dus gaan we daar voorbij, doch spijtig genoeg gesloten, aan de buitenkant niks speciaal en het dorp verder niet interessant. We rijden door tot Santa Clara waar we een lekker restaurant in een klein hotelletje vinden om eens “iets anders te kunnen eten”, een levende verse tonijnsalade en tonic!!!!grappig hoe vlug men lekkere dingen mist. Het belangrijkste in Santa Clara is natuurlijk Tren Blindado-anno Che Guevara, we zien en kijken van buitenuit maar het is vandaag zondag dus kunnen we de wagons niet in. Dan maar bij Ché zelf proberen, het museum en mausoleum open (gratis ingang)Zeer interessant, goede uitleg, mooie fotos niet te missen bij een bezoek aan Cuba, doch er was géén toelating om fotos te nemen. De dag zit erop en rijden naar ons verblijf in Los Caneyes in half pension. In de late namiddag nog kleine wandeling op het domein waar we Nieuw Zeelanders Ken en Ilonca ontmoeten, en s avonds in de bar nog enkele info doorspelen ivm overnachtingen voor hun verdere reis door Cuba.

Dag 15:
Na uitgebreid ontbijtbuffet, zwaaien Ken en Ilonca ons uit en keren we terug naar Tren Blindado om de wagons binnenin te bekijken. Deze zijn omgebouwd naar een genre museum die weergeeft wat zich in 1958 daar allemaal heeft afgespeeld. We beslissen nogmaals terug te gaan naar Cienfuegos-stadje en de jardin botanico die op 15km daarvandaan ligt. Zoals gebruikelijk iedere dag rijden we elk een stuk van de kilometers en kom ik tot de vaststelling dat we een lekke band hebben op de autopista(begrijp dit niet verkeerd, er was géén auto in de verste verte te zien, nog verre van een mens die ons zou kunnen helpen) De reserveband is een klein “thuiskomertje” waar we mee doorgaan tot het volgende dorp. We doen 2 (garages) die ons stellig overtuigen dat we “nergens” in Cuba een reserveband voor die auto gaan vinden….. De 3de raad ons aan het kleine bandje naar achter te verplaatsen voor de veiligheid, pompt al onze banden op (3CUC) en raad ons aan 4Okm door te rijden naar Cienfuegos, waar een kantoor van Cubacar is. Deze kan ons niet helpen en stuurt ons door naar de “grote” garage van Transtur waar alle bussen in onderhoud komen. Spijtig hebben ze daar zoals gewoonlijk géén zin om te werken, spreken ze zelfs van een auto te wisselen “voor een lekke band???” en sturen ons nogmaals door naar de verdeler Cubacar op de luchthaven van Cienfuegos. Oef, daar krijgen we na een uurtje geduld te hebben een nieuwe band. Ondertussen is het namiddag en loont het niet meer de moeite door te rijden naar de jardin botanico (gesloten om 16u), dus wandelen we nog door Cienfuegos en keren terug naar Santa Clara. Een pech-dag. We genieten nog van het heel goede weder en ruimen wat op, want morgen hebben we een rit van 2OOkm voor de boeg naar Varadero. Je doet in Cuba gemiddeld langs de binnenweg een 5Okm/uur. Op de autostrade mag je 100km/uur rijden, doch de zeer slechte aanleg van de weg maakt het niet gemakkelijk.

Half pension in hotel.

Dag 16 – SANTA CLARA/VARADERO – 170km:
Herbevestigen van onze retourvlucht bij jetair. 
We rijden via Cardenas (een niet aan te raden stad voor toeristen, heeft géén veilig gevoel, en is 2Oj. Blijven stilstaan) door naar Varadero. We parkeren de wagen aan het strand en maken een grote wandeling zodat we een overzicht hebben van het oude gedeelte Varadero. Zeer toeristisch met allen dezelfde winkeltjes die dezelfde spullen verkopen. We rijden het volledige schiereiland af tot het einde waar alle luxe hotels naast elkaar staan te pronken met hun A.I.formule . Er is uiteraard niks in die buurt, wel zijn er goede busverbindingen naar het oude gedeelte van Varadero.  Op onze voucher staat hotel Pullman-Dos Mares, we stellen vast dat dit 2 afzonderlijke hotels zijn, maar ons verblijf ligt in Dos Mares. Een typisch Cubaans hotel met enkele toeristen, ze nemen het er niet zo nauw met de netheid, alsook niet met het ontbijt. We hadden dit hotel gekozen daar we maar 1 overnachting nodig hadden, en géén zin hadden een AI formule te boeken. We vinden voor s avonds een leuk restaurantje in het oude gedeelte, vriendelijk en netjes. Er lopen wel een 1O tal poezen rond ons tafel, maar dit is ook Cuba…. We gaan onze laatste nacht in.

Dag 17:
Na het ontbijt beslissen we door te rijden naar de luchthaven van Varadero (de wagen moet terug rond 11u) en weten we dat we nog enkele uren wachttijd hebben in de airport. Door het goede weder en het kleine luchthavengebouw zitten de meeste mensen buiten te wachten op hun vlucht die moet vertrekken. Dus we doen maar mee….en komen ons Nederlanders tegen van in den beginnen, dus nog enkele uurtjes bijgekletst, en zo was het tijd om terug te vliegen. Géén “dreamliner” deze keer, maar een gewone boeiing van jetair, waar de crew helemaal niet vriendelijk van was.

Dag 18: Aankomst België

 

Wij hopen met dit reisverslag jullie enig beeld van Cuba te kunnen geven. Voor de minder-ervaren reiziger raden wij een begeleide groepsreis aan met een verlenging in Varadero.

Iemand die beetje meer avontuur zoekt, doe het gerust in een formule fly&drive, met reservatie van de hotels. Het is zeker de moeite waard, Cuba geeft je een mengeling van natuur en cultuur. Het blijft tot op heden een goedkope bestemming, alsook ter plaatse.

Bovengenoemde reis kan geboekt worden vanaf 1750E./persoon (vlucht-huurwagen-hotels)
We raden jullie aan de vluchten zeer vroeg te boeken, om van een goedkope prijs te kunnen genieten.

Zorg zelf voor een goed gedetailleerde wegenkaart, reisgids en eventueel GPS (gratis applicatie op een smartphone).
Neem mee : medicijnen tegen de minst kleine ziektes, ter plaatse vind je zogoed als niks.
Een assistance verzekering is verplicht voor Cuba.
Maak je niet druk over de levensgewoontes van de Cubanen.

Lucrece en Erwin
Januari 2014

 

 

Gepubliceerd op: 00-00-0000

Terug naar overzicht